T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
BALIKESİR / SUSURLUK - 5 Eylül Anadolu Lisesi

Haberler

May

TRAFİKTEKİ HATALAR NELERDİR?

1-Yaya Kusurları:

Trafikte neredeyse her 10 kazadan birisi yaya kusurlarından kaynaklanmaktadır. Yayalar yaptıkları en küçük bir hareketle bir kazayı anında tetikleyebilmektedirler.

En çok görülen yaya kusurları ise:

sebebi yolcu kusurlarından kaynaklanmaktadır.

En çok bilinen yolcu hataları şunlardır:

Arabalardan otobüslerden sarkmak,
Araçlara ve ya otobüslere habersiz binmek ve inmek,
Hareket halindeki taşıttan yere atlamak, (Aracın tam durmasını beklemeliyiz.)
Taşıt içinde hareket etmek,
Taşıtın dışında (çamurluk, bagaj vs.) seyahat etmek,

3-Sürücü Hataları:

Bildiğiniz ve tahmin ettiğiniz gibi en büyük trafik kazalarının sebebi sürücülerden kaynaklanır. Ortalama olarak her 10 trafik kazasının 9'u sürücü kusurundan kaynaklanır:

Hız kurallarına, limitlerine uymamak,
Hızını azaltması gereken (dönemeç, yaya geçidi vb.) yerlerde sürücünün hızını azaltmaması,
Yanlış şeride girmek,
Şerit değiştirme kurallarına uymamak,
Alkollü araç kullanmak,
Işıklı trafik cihazlarına uymayarak kırmızı ışıkta kural ihlali yaparak geçmek,
Trafikteki diğer kurallara uymamak olarak sıralayabiliriz.
İşte trafik haftası yolcuları, sürücüleri ve yayaları bilinçlendirerek trafik ve ilkyardım haftasında farkındalık kazandırmayı amaçlar.

 

 Trafik ve İlkyardım Haftası (Mayıs ayının ilk haftası)


     Motorlu ve motorsuz taşıtların ve yayaların karayollarındaki hareketlerine "trafik" adı verilir. Yayaların ve araçların karayollarındaki hareketlerini düzenleyen ve tanımlayan kurallara ise "trafik kuralları" denir.  Trafik kurallarının işleyişini denetleyen kimselere "trafik polisi", trafikte meydana gelen istenmeyen olaylara da "trafik kazası" adı verilir. Trafik kazalarında meydana gelen yaralanmalara yapılan il müdahaleye ise "İlkyardım" denir.

 

     Trafik sorunlarını çözümlemek amacıyla bir çok Avrupa ülkesi aralarında anlaşarak bir konsey kurmuşlardır. Bu konseye Türkiye de üyedir. Merkezi Fransa'nın başkenti Paris'te olan bu konseyin üyeleri, zaman zaman toplanarak trafik sorunlarını görüşürler. Bu konsey Mayıs ayının ilk cumartesi günü ile başlayan haftayı "Uluslararası Karayolu Güven Haftası" olarak kabul etmiştir. Ülkemizde de trafik kazalarının önlenmesi yolunda çaba gösteren kuruluşlarca, aynı hafta "Trafik ve İlkyardım Haftası" olarak kabul edilmiştir. Bu hafta süresince; yayın organları aracılığı ile, trafik kazalarının önlenmesi için halka trafik kuralları anlatılır, trafik kurallarına uyulması gereği belirtilir. Okullarda öğrencilere trafik ve ilkyardımla ilgili bilgiler verilir.

 

     Araçların ve yayaların uyması gereken trafik kuralları uzun çalışmalar ve araştırmalar sonucu oluşturulmuştur. Bu kurallardan araçlarla ilgili olanları, sürücü adayları sürücü kurslarına giderek öğrenirler ve bu kuralları kapsayan sınavlardan belli bir puan alarak sürücü belgesi almaya hak kazanırlar. Trafikte sürücü belgesi olmayanlar taşıt kullanamazlar. 18 yaşını doldurmayanlar sürücü belgesi alamazlar. Yayalarla ilgili olan kuralları ise yazılı, basılı ve görsel medya araçlarından öğrenmek gerekir. Kazaların meydana gelmemesi için trafikteki herkesin bu kurallara büyük bir titizlikle uyması gerekmektedir. Ayrıca sürücü kursuna gidenler ilkyardım eğitimi de alırlar. Kazalarda yaralılara ilk müdahalenin nasıl yapılacağı konusunda bilgi sahibi olurlar. Okullarda isteyen öğretmenler ilkyardım kurslarına gönderilerek, acil durumlarda yaralılara müdahale yöntemlerini öğrenirler. Kazalardaki yaralanma olaylarında yaralılara bilinçsizce davranılmamalı, ilkyardım yöntemleri bilinmiyorsa hiç müdahale yapılmamalıdır ve en kısa zamanda ilkyardım eğitimi alınmalıdır. Trafikte yardıma muhtaç kişilere yardım edilmeli, bir gün kendimizin de aynı duruma düşebileceği unutulmamalıdır.

 

 

 

 

 

May

1-7 Mayıs Bilişim Haftası

Her yıl Mayıs ayının ilk haftası (1-7 Mayıs) ülkemizde "Bilişim Haftası" olarak kutlanmaktadır. Bilişim, bilgi dünyası ile teknoloji dünyası arasındaki köprüyü kuran en önemli etkendir. Bu yüzden teknoloji ve internet hayatımızın vazgeçilmez bir parçası haline gelmiştir. Bilişim haftası kutlu olsun...

Ülkemizde belirli günler ve haftalar adı altında Mayıs ayının ilk haftası Bilişim Haftası olarak kutlanmaktadır. Bu özel günlerde okullarda birçok etkinlik düzenlenmekte ve faaliyet yapılmaktadır. Her ne kadar pandemi dolayısı ile bu sene herhangi bir etkinlik yapılamıyor ya da çok az sayıda yapılıyor olsa da, daha önceki senelerde bu özel hafta okullarda kutlanmaktaydı.

Bilişim Nedir?
Öncelikle "bilişim" kavramının ne olduğunu irdeleyelim. Bilişim; insan ve toplum yararına olan her türlü bilgi ve hesaplamanın bilgisayarlar ve benzeri elektronik aygıtlar aracılığıyla işlenmesi bilimidir. Bir başka deyişle bilişim; mevcut olan bilginin daha pratik hale gelmesini sağlamak amacı ile bilgisayarlar ve elektronik aletlerden yararlanmamıza imkan tanıyan teknikler bütünüdür. Günümüzde bilişim kelimesini duymayan yoktur. Zira teknoloji ve bilim geliştikçe bilişim teknolojileri de hayatımızın her alanına etki etmekte ve mevcut düzende kendini geliştirme alanı bulmaktadır.

Bilişim Haftası'nın Amacı Nedir?
Hayatımızın her alanına böylesine nüfuz eden bir teknolojinin hem yararı hem de zararı bulunmaktadır. Teknoloji sayesinde eskiye göre zamandan tasarruf ettiğimiz kesin. Artık bankaya gitmeden oturduğumuz yerden para havale edebiliyor ya da alışveriş yapabiliyoruz. Bunların tümünü teknolojiye borçluyuz. Peki her şey bu kadar masum mu? İnternet, sosyal medya, tablet, telefon... Tüm bunların hepsine sahibiz. Üstelik tüm bunlarla bulunduğumuz yerden birçok işi aynı anda yapabiliyoruz. Ancak kötü niyetli kişiler ya da zararlı yazılımlar internet, telefon, sms vb. aracılığı ile bilgi güvenliğini tehdit ediyor. İşte Bilişim Haftası, tam olarak bu gibi durumlarda farkındalığı artırmak, mevcut bilgilerimizi tazelemek ve bizi olası tehditlere karşı korumak için bilinçlendirme adına kutlanıyor diyebiliriz. 

Kendimizi Nasıl Koruruz?
İnternet uçsuz bucaksız bir evren. İnternette neredeyse sonsuz sayıda web sitesi ve bilgi var. Peki bu web sitelerine ne kadar güvenebiliriz? İnternette yer alan her bilgi doğru mu? Öncelikle herhangi bir resmi kuruma ait web siteleri güvenlidir. İnternette bir bilgiye mi ulaşmaya çalışıyorsunuz? Bilginin kaynağını sorgulayın. Bir konu ile ilgili araştırma yapıyorsanız mutlaka birden fazla internet sitesini ziyaret edin ve okuduklarınızı karşılaştırın. Bu sizin için iyi bir referans olacaktır. Bir internet sitesini ziyaret ettiğiniz zaman, adres çubuğunun sol tarafına bakın. Adresin yazdığı araç çubuğunun solunda kilit işareti varsa bu site yine güvenli bir sitedir.

Teknolojinin hayatımızı çok büyük ölçüde kolaylaştırdığı su götürmez bir gerçek. Teknolojiyi amacına uygun bir şekilde kullanmamız gerekmektedir. Farkındalığımızı artırarak, kendimizi ve çevremizi bilinçlendirerek teknolojiyi daha verimli bir halde kullanabiliriz.

1-7 Mayıs Bilişim Haftası

Her yıl Mayıs ayının ilk haftası (1-7 Mayıs) ülkemizde “Bilişim Haftası” olarak kutlanmaktadır. Bilişim, bilgi dünyası ile teknoloji dünyası arasındaki köprüyü kuran en önemli etkendir. Bu yüzden teknoloji ve internet hayatımızın vazgeçilmez bir parçası haline gelmiştir. Teknoloji, hayatımızın vazgeçilmezi olması ile birlikte  “Teknoloji ve Davranışsal Bağımlılık” kavramını da beraberinde getirmiştir. Çağımızın yeni hastalığı olan bu Teknoloji ve Davranışsal Bağımlılığı nedir?

Teknoloji bağımlılığı nedir?

Teknolojinin insan hayatına getirdiği sayısız faydalar var. Bunun yanı sıra telefon, bilgisayar,akıllı cihazlar,oyun konsolları vb. aletlerin aşırı ve kontrolsüz kullanımı sonucu ortaya çıkan bir bağımlılıktır. İnternet ve teknoloji bağımlılığı diğer bağımlılıklarda olduğu gibi kişinin bağımlısı olduğu teknolojik ürüne ulaşamadığında yoksunluk yaşadığı bir durum olarak tanımlanmaktadır.

Teknoloji bağımlılığının belirtileri

·         Yalnızca birkaç dakika diyerek saatler harcamak.

·         Çevrenizdekilere ekran karşısında geçirdiğiniz zaman hakkında yalan söylemek.

·         Uzun süre bilgisayar kullanmaktan dolayı fiziksel sorunlardan şikâyet etmek.

·         Anonim bir kişiliğe bürünmek, insanlarla internet üzerinden konuşmayı yüz yüze konuşmaya tercih etmek.

·         İnternete girmek için yemek öğünlerinden, derslerden ya da randevulardan ödün vermek.

·         Bilgisayarınızın başında çok fazla zaman geçirdiğiniz için suçluluk duyuyorken bir yandan da büyük bir zevk almak ve bu iki duygular arasında gidip gelmek.

·         Bilgisayarınızdan uzak kaldığınız zaman gergin ve boşluktaymış gibi hissetmek.

·         Gece geç saatlere kadar bilgisayar başında kalmak.

Teknoloji bağımlılığının neden olduğu sorunlar

Fiziksel şikâyetler

·         Gözlerde yanma

·         Boyun kaslarında ağrı ve sertleşme

·         Beden duruşunda bozukluk

·         Elde uyuşukluk

·         Halsizlik

Sosyal alanda görülen şikâyetler

·         Akademik başarıda düşüş

·         Kişisel, aile ve okul sorunları

·         Zamanı idare etmede başarısızlık

·         Uyku bozuklukları

·         Yemek yememe

·         Aktivitelerde azalma

·         İnternet arkadaşları dışında izolasyon

Bağımlılığı kontrol altına alma yöntemleri

·         Günlük internet kullanım saatlerini değiştirin.

·         Haftalık internet kullanımı çizelgeleri hazırlayıp, uyulmasını sağlayın.

·         Destek grupları ya da aile terapisi gibi yöntemleri hayata geçirin.

·         Yapmayı isteyip de fırsat bulamadığı faaliyetleri bir deftere yazmasını sağlayın, internet kullanmak için yoğun istek duyduğunda yazdıklarından birini yapmasını isteyin.

Ne yapmalı?

·         Çocuklarınızı arkadaşları ile doğal yollardan görüşmeleri için yönlendirin, akran grupları içerisinde sosyalleşmesini sağlayın.

·         Çocuklarınızı yetenek ve ilgi alanlarına uygun spor dallarına yönlendirin.

·         Çocuğunuzun arkadaşlık ilişkilerini destekleyin, onları bir araya getirecek aktivite planlayın.

·         Çocuğunuzun bilgisayar kullanımını kontrol edin ve sanal ortamdaki arkadaşlarını tanıyın.

·         Bilgisayarlarınızda güvenli internet uygulamalarının olmasına özen gösterin.

·         Uzun süreli bilgisayar kullanan çocuğunuzu engelleyemiyorsanız mutlaka uzman yardımı alın.

Ne yapmamalı?

·         Akıllı telefon/tablet vs. gibi aletleri çocukları teselli etmek, susturmak için asla kullanmayın.

·         Çocukların kontrolsüz ve uzun süre internet kullanmasına izin vermeyin.

·         Yemek ve çay saatlerinde bilgisayar başındaki çocuğa servis yapmayın, size katılmasını sağlayın.

·         TV veya internet benzeri teknolojik alet merkezli ev düzeni kurmayın.

 

 

May

Şair ve Yazar Temirağa DEMİR konuğumuzdu

 

Temirağa Demir

Doğum

2 Mayıs 1985 (37 yaşında)
Elazığ, Türkiye

Meslek

Şair, yazar, gazeteci, sunucu

Dil

Türkçe

Milliyet

Türk

Vatandaşlık

Türkiye Cumhuriyeti

Eğitim

Uludağ ÜniversitesiAnadolu Üniversitesi

Önemli eser

Ayrılırken Haber Ver, Vedaların Adıyla

Etkin yılları

2006-günümüz

 

Temirağa Demir (d. 2 Mayıs 1985, Elazığ), Türk şair, yazar ve gazeteci.

Yaşamı

Elazığ'da 3 çocuklu bir ailenin en büyük çocuğu olarak dünyaya gelmiştir. Bursa’nın Orhangazi ilçesinde hayatını sürdüren Demir, Uludağ Üniversitesi Elektrik Bölümü ve Anadolu Üniversitesi İşletme Fakültesi mezunudur. İlk kitabı "Her Kardan Adam Olmaz" 2006 yılında olmak üzere, günümüze kadar 4 farklı kitabı yayımlanmıştır.

Yazarlığın yanı sıra Orhangazi Belediyesi’nin Basın Danışmanlığı görevini yürüten yazar[1] , aynı zamanda Bursa As TV'de 2011'den beri "Buğu" adlı şiir ve edebiyat programını hazırlayıp sunmaktadır.

Eserleri

·         Her Kardan Adam Olmaz (2006) ISBN 9757673420

·         Edepli Fahişeler (2008) ISBN 9757673404

·         Vedaların Adıyla (2015) ISBN 6055045685

·         Ayrılırken Haber Ver (2018) ISBN 9786051292298

Ödülleri

·     ManşetX Gazetesi, Yılın Yazarı ve Yorumcusu Ödülü[2] 

Edepli Fahişeler

·         Temirağa Demir | 31 Aralık 2007

 

Arka Kapak Yazısı

 

·         "Her Kardan Adam Olmaz", "Edepli Fahişeler" kitaplarından sonra, Temirağa Demir yeni kitabı "Vedaların Adıyla" ile bir kez daha sizlerle buluşuyor.

"Yol vardı, ben vardım. Birde hiç kimse... Hiç kimse kadar kalabalıktı aklımdakiler. İç dökümlerimizdi üzerime dökülenler, dirseğim gökyüzüne çarptı, bulutlar arasından bir kaç kelime topluluğu düştü.

Birazı beni anlattı, birazı sizi...

Her veda bir yeni başlangıç, her başlangıç bir vedaya gebeyse; yazlar, kışlar dünya zaten bize tek mevsimse...

İşte her neyse..."
Yeni bir kitapla, kendi eksenimden üçüncü kez "merhaba" yüreğimden yüreğinize.

Ayrılırken Haber Ver

Temirağa Demir

·  ·  ·  ·  ·  ·  Kitap Açıklaması

Aslında gerçekleşmeyen her düşte,

Biraz daha ölüyoruz…

Kısa sevdaların uzun acıları olmaz. Kısa sevda da olmaz aslında…

Uzun sevdalar; uzun acılar, uzun aşklar, uzun kıvranmalar… Bu kez daha bir anlatacağız gözlerimizin arkasında duran hayalleri, bazıları benim, bazıları senin, bazıları da ortak yaşadıklarımız. Burası dönüşmeye çalışan bir aşkın yalnızlık acısı, kader ve kederin kesiştiği ortaklık, ortalık yere bırakılmaması gereken bir yağmaya hazır biçimsiz eller…

Umutlarını kaybettiğinde, gözyaşlarını gökyüzüne satıyor insan.

Az’a kanaat ettiğimizden belki de çoğumuz çok’u bulamıyoruz.

Aslında gerçekleşmeyen her düşte,

Biraz daha ölüyoruz… 

Yazar Temirağa DEMİR'in söyleşisi öğrenci ve öğretmenlerimiz tarafından ilgiyle dinlenildi. 

 

 

May

2022-2023  Eğitim-Öğretim yılının II.Dönemi için 03 Mayıs 2023 Çarşamba  günü saat 14.00'de okulumuzda Genel Veli Toplantımız Saygı Duruşu ve İstiklal Marşımız  katılımcılar tarafından coşkuyla söylenerek başlamıştır.

Okul Müdürümüz Gönül AYDOĞMUŞ 2022-2023 yılının şu ana kadar olan dönemin genel değerlendirmesini yaparak velilerimizi bilgilendirdi ve Okul, aile ve öğrenci iş birliğinin önemine vurgu yapan Müdürümüz, tüm katılımcılara teşekkür ederek bu toplantının çok verimli geçtiğini ve velilerimizi her zaman okul da görmek istediklerini dile getirerek, sözü İlçe Emniyet Müdürlüğü Personeline bıraktı.Velilerimize KADES,UYUMA Projeleri ve genel konularda bilgilendirme yaptılar kendilerine teşekkür ederiz.

Ardından Veli –Sınıf Rehber Öğretmen görüşmelerine geçildi.

Toplantıya katılan velilerimize sınıf öğretmenleri tarafından öğrencilerin Ara Karneleri verilerek akademik ve sosyal gelişimlerine dair bilgiler verildi.

Takipinde velilerimiz tüm branş öğretmenlerimizle bire bir görüşerek derslerin işlenişi, öğrenci davranışları, veli-öğrenci ilişkisi konularında geniş değerlendirmelerde bulundular.

 

 

May

OKTAY FERİK

1987 yılında Yenişehir'in Günece Köyü'nde doğdu.İlk ve orta öğrenimini Tahirağa İlköğretim Okulunda tamamladıktan sonra lise eğitimini 2004 yılında Bilecik'te bitirdi. Anadolu Üniversitesi Sosyoloji Bölümü eğitiminin ardından Uludağ Üniversitesinde Felsefe Grubu Öğretmenliği Pedagojik Formasyon Eğitimi aldı. Eğitimini tamamlamasının ardından 2000-2004 yılları arasında Bilecik Ülkü Ocakları Orta Öğretim Teşkilatının çeşitli kademelerinde görev aldı. 2005-2011 yılları arasında Yenişehir Ülkü Ocakları'nda yöneticilik görevinde ve Milliyetçi Hareket Partisi Yenişehir ilçe teşkilatında aktif siyasetin içerisinde çeşitli görevlerde bulundu. Yine 2010-2012 yılları arasında ilçede bulunanbir yerel gazetede tarih-fikir ve siyaset alanında köşe yazıları yazdı. Güneceliler Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma derneğinde başkan yardımcılığı görevinde bulundu. 2013 yılında Adalet Bakanlığı'nın açmış olduğu sınavı kazanarak İnfaz Koruma Memuru olarak göreve başladı. Çeşitli edebiyat dergilerinde şiir ve yazıları yayınlanan Ferik'in 2019 yılında "Şiirden Şuura Seyrüsefer" isimli şiir ve yazılarından oluşan kitabı yayınlandı. . Anadolu Üniversitesi sosyoloji mezunu olan yazar halen Bandırma On Yedi Eylül Üniversitesi Tarih bölümünde Yüksek Lisans yapmaktadır.

2020 yılında da "Elveda Sultan Murad" isimli Balkan Türklerinin dramını anlatan kitabı yayınlandı. Evli ve bir çocuk babasıdır.


AKIL

Akıl; ruhun emrinde, eşsiz bir neferdir.
Akıl; Allah'ı bulmakta, zümrüt taşlı cevherdir.
Lakin haddi aşarsa, keskin bir neşterdir.
Kim aklını put kıla, işte o bir esfeldir.
Yazar Oktay Ferik'in "Tarih ve Edebiyat" Söyleşisi

Yazar Oktay Ferik'in "Tarih ve Edebiyat" konulu söyleşisi öğrenci ve öğretmenlerimiz tarafından ilgiyle dinlenildi. 

 

 

May

 Okulumuz Gezi, Tanıtma ve Turizm Kulübü öncülüğünde yapmış olduğumuz İzmir-Kuşadası-Selçuk- Efes-Meryem Ana gezimiz okul öğrencilerimizin  ve öğretmenlerimizin katılımıyla gerçekleştirildi.

Bu güzel gezinin düzenlenmesini sağlayan Okul idaremize , Okul Rehber öğretmenimize ve öğretmenlerimize, Gezi, Tanıtma ve Turizm Kulübü öğretmenlerimize teşekkür ediyoruz...    

 

Nis

2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı Sınıflar arası Satranç Turnuvamız Okulumuz Beden Eğitimi Öğretmenimiz Nilgün GELİR ve Matematik öğretmenimiz Arif GÜLER sorumluluğunda   yapılmıştır.

Emeği geçenlere ve katılan öğrencilerimize  teşekkür eder,başarılarının devamını dileriz….

Okul Satranç Turnuvası Sonuçlarımız:

Okul 1.si    11/A Sınıfından - Kerem ATMAN

Okul 2.si    11/D Sınıfından – Melih GÜLAY

Okul 3.sü   10/A Sınıfından –Egemen AKÇALAR 

Okul 4.sü   11/C Sınıfından – Onur ÖKSÜZ

Nis

 Polis Teşkilatı'nın 178. kuruluş yıl dönümü kutlanıyor

"Huzur ve güvenin teminatı, kahraman Türk Polis Teşkilatı'mızın kuruluşunun 178. yıl dönümü ve Polis Haftası kutlu olsun."

 

Türk Polis Teşkilatı, modern anlamda 10 Nisan 1845 tarihinde İstanbul'da kurulmuş; 'Polis' adı ile kurulan teşkilatın görevleri ise yine aynı tarihte yayınlanmış olan Polis Nizamnamesi'nde ifade edilmiştir. Yabancı elçiliklere de duyurulan bu kuruluşun ardından, huzurun ve güvenliğin devamlılığı için görevini sürdüren Polis Teşkilatı'nın kuruluşu, her yıl 4-10 Nisan tarihleri arasında çeşitli etkinliklerle ve törenlerle kutlanmaktadır. Bu nedenle 4-10 Nisan Polis Haftası olarak kabul edilmektedir.

Nis

Okulumuz konferans salonunda  İlçe Toplum Sağlığı Merkezi Ebe/Hemşiresi Ayşe KARAKAYA  tarafından okulumuz öğrencilerine ‘Üreme Sağlığı ‘konulu seminer verildi.

Teşriflerinden dolayı Sağlık Çalışanımıza teşekkür ediyoruz....

 

 

Nis

BİGEP - ''KARİYER GÜNLERİ'' KAPSAMINDA İLÇE SAĞLIK ÇALIŞANLARIMIZI KONUK ETTİK.

 BİGEP –KARİYER GÜNLERİ Kapsamında okulumuz konferans salonunda  İlçe Toplum Sağlığı Merkezi Doktoru – Dr.Ali Furkan DUMAN , Diş Hekimi- Gülbahar KÖKEN, Acil Tıp Teknisyeni-Büşra ER ÖZDEMİR, Laboratuvar Teknikeri-Funda DİRİ, Ebe/Hemşire-Ebru  KURT 11. Ve 12. Sınıf öğrencilerimizle buluştular.

Teşriflerinden dolayı Sağlık Çalışanlarımıza teşekkür ediyor ve saygılarımızı sunuyoruz....

 

 

Mrt

https://www.suverimliligi.gov.tr/wp-content/uploads/2023/01/01.jpgÜlkemiz küresel iklim değişikliğinin etkilerinin yoğun hissedildiği Akdeniz kuşağında yer almakta ve yüksek risk grubu ülkeler arasında kabul edilmektedir. Önümüzdeki 100 yıl için yapılan iklim değişikliği tahminlerine göre, ülkemizde su kaynaklarının yaklaşık %25 oranında azalması beklenmektedir.

İklim değişikliği, hızlı nüfus artışı, artan sanayileşme ve diğer çevre sorunlarıyla birlikte yaşamın kaynağı olan suyun ve dolayısıyla insanlığın geleceği tehdit altındadır. Ülkemiz su zengini olmayıp, aksine yılda 1.323 m3 kişi başı kullanılabilir su miktarı ile su stresi altındaki bölgeler arasında yer almaktadır. Su kaynaklarının korunması ve verimli kullanılmasına yönelik gerekli tedbirler alınmadığı takdirde, 2050 yılından itibaren Türkiye'nin su sıkıntısı yaşayan ülkeler arasında yer alması beklenmektedir.

https://www.suverimliligi.gov.tr/wp-content/uploads/2023/01/03.jpgMevcut durumda, ülkemizin yıllık kullanılabilir tatlı su tüketiminin %77'si tarımda, %23'ü ise içme-kullanma suyu ve endüstriyel üretimde kullanılmaktadır. Ülkemizde mevcut durumda içme suyu sistemlerinde %33,5 olan su kayıplarının %25 seviyelerine çekilmesiyle; tarımda sulama randımanının %50'den %75 seviyesine çıkarılmasıyla; sanayide temiz üretim teknolojileri ve verimlilik tekniklerinin kullanılması ile temiz tatlı su kaynaklarından toplam su kullanımının %25'e varan oranlarda azaltılmasının mümkün olduğu öngörülmektedir. Dolayısı ile ülkemizin değişen iklime uyum için "yol haritası" hazırdır.

Su Verimliliği konusunda ulusal ölçekte harekete geçilmesi ve acil önlemler alınması hususu 1. Su Şurası sonuçlarında da öncelikli konu olarak ortaya koyulmuştur. Bununla bağlantılı olarak Değişen İklime Uyum Çerçevesinde Su Verimliliği Strateji Belgesi ve Eylem Planı belgesi hazırlanmıştır.

Su kayıplarını azaltılması; yağmur suyu hasadı, gri suyun kullanımı, arıtılmış atıksuların yeniden kullanımı gibi yöntemlerle alternatif su kaynaklarının kullanımı; tarımda, sanayide, bireysel su kullanımlarında verimli teknolojilerin kullanımı ve bilinçli üretimin yaygınlaştırılması; bireysel su kullanım alışkanlıkların iyileştirilmesi vb. ana verimlilik uygulamaları çerçevesinde eylemler belirlenmiştir.

Ulusal su verimliliği seferberliği ile, "Suyumuza sahip çıkalım" teması ile; her bir paydaşımızı ve bütün su kullanıcılarını kapsayacak şekilde çalıştaylar, eğitimler, atölye çalışmaları, farkındalığı artırıcı yayınlar ve benzeri etkinlikler ile su verimliliği kültürünün yaygınlaştırılması ve su verimliliği uygulamalarının hayata geçirilmesi hedeflenmektedir. Sektörel bazda düzenlenecek toplantı, çalıştay ve benzeri etkinliklerin yanı sıra görsel ve yazılı materyaller ile eğitici bilgilendirici çalışmalar hazırlanmaktadır. Su ve kadın buluşmaları ile toplumumuzda önemli role sahip kadınlarımızın, annelerimizin de konuya ilişkin farkındalığının artırılması önemli bir bileşen olarak görülmektedir. Okullarımızda öğretmenlerimiz ve öğrencilerimizle birlikte su verimliliği farkındalığı oluşturulması ve suyun öneminin kavranması için yapılacak çalışmalar da seferberlik gündeminde yerini almaktadır.

Ülkemizde su stresi baskısı olmadan, ihtiyaçlarımızdan feragat etmeden, yaşam standartlarımızı düşürmeden, müreffeh şekilde yaşamımıza devam edebilmek için "suda sıfır kayıp" bilinci ile bütün kurum/kuruluşlarımızı, çiftçilerimizi, sanayicilerimizi, çocuklarımızı kısacası her bir vatandaşımızı suyumuzu verimli kullanmaya davet ediyoruz. Çünkü "su vatandır", "su medeniyettir", su geleceğimizdir".

https://www.suverimliligi.gov.tr/wp-content/uploads/2023/01/bireysel-kullamimda-su-verimliligi.jpghttps://www.suverimliligi.gov.tr/wp-content/uploads/2023/01/05.pngÜlkemizde su kaynaklarımızın %23'ü içme, kullanma ve sanayi suyu olarak kullanılmaktadır. Mevcut su kaynaklarımızın verimli kullanılması konusunda bireyler olarak bizlere de büyük sorumluluk düşmektedir. İhtiyaçlarımızdan feragat etmeden ve günlük hayatımızda su ile ilgili davranışlarımızda farkındalıkla değişiklikler yaparak ve su verimli teknolojileri kullanarak su verimliliğine bireysel olarak katkı sağlayabiliriz.

Yanlış kullanım alışkanlıklarının değiştirilmesi ile günde 5 damacanaya kadar suyu tasarruf etmenin mümkün olduğu unutulmamalıdır.

https://www.suverimliligi.gov.tr/wp-content/uploads/2023/01/06.pngHızlı nüfus artışı, artan sanayileşme ve çevre kirliliği su kaynaklarımızı tehdit etmektedir. Ülkemiz hali hazırda yıllık kişi başı kullanılabilir su miktarı ile su stresi altındaki bölgeler arasında yer almaktadır. Bunlara ilaveten ülkemiz iklim değişikliğinden en çok etkilenecek yüksek risk grubu ülkeler arasında yer almakta olup önümüzdeki 100 yıl içinde sahip olunan su kaynakları potansiyelinin %25 azalması beklenmektedir. Su kaynaklarının korunması ve verimli kullanılmasına yönelik gerekli tedbirler alınmadığı takdirde, 2050 yılından itibaren Türkiye su sıkıntısı yaşayan ülkeler arasında yer alacaktır. Bu nedenle bu kadar kısıtlı olan mevcut su kaynaklarımızın en verimli şekliyle kullanılması giderek daha fazla önem kazanmaktadır.

https://www.suverimliligi.gov.tr/wp-content/uploads/2023/01/07.png

Yanlış tüketim alışkanlıkları neticesinde diş fırçalama sırasında 25 lt/gün, sıcak suyun gelmesi beklenirken 5,3 lt/gün, aşırı sifon kullanımından 24 lt/gün, çamaşır makinasında ön yıkama yapıldığında 3,75 lt/gün, el yıkama sırasında 23 lt/gün ve bulaşıkları ön yıkama yaparken 11,4 lt/gün su israf olmaktadır. Akıtan  muslukları tamir ederek, musluk uçlarına tasarruf aparatları takarak, tasarruflu duş başlıkları kullanarak, bulaşık ve çamaşır makineleri satın alırken su ve enerji kullanımları düşük olanları seçerek, ön yıkama yapmayarak ve makineleri yarı dolu halde çalıştırmayarak, banyo ve diş fırçalama gibi kişisel bakım sırasında suyu gereksiz akıtmayarak, kademeli sifonlar kullanarak,  yani hepimizin bildiği basit önlemler alarak bireyler olarak suyu daha tasarruflu kullanabiliriz.

Günlük ihtiyaçlarımızı karşılarken, içme suyu kalitesinde suya ihtiyacımız olmayan alanlarda, yağmur suyu ve gri suların gibi alternatif su kaynaklarının kullanımının yaygınlaştırılması, halkımızın bu konuda bilgi ve farkındalığının artırılması da su kaynaklarının sürdürülebilirliği ve birim sudan en yüksek faydanın sağlanması açısından son derece önemli görülmektedir.

Unutulmamalıdır ki, Su Vatandır, Su Medeniyettir.

Suyumuza Sahip Çıkalım!

 

https://www.suverimliligi.gov.tr/

 

Ock

 "Elim Sende" projesi kapsamında  5 Eylül Anadolu Lisesi olarak okulumuzun tüm personelinin ve öğrencilerinin  destekleri ile  sağlanan anaokulu ihtiyaç malzemeleri  Okulumuz Rehber öğretmeni Deniz DERİN TUNCER ve öğrencilerimiz tarafından Bozen Anaokulu öğrencilerine ulaştırıldı. Emeği geçen herkese teşekkür ederiz. 

Ock

Ock

Müzik 5EAL'DA

Okulumuz Müzik Zümresi  tarafından  uygulamaya konulan ''BİGEP- Müzik 5EAL'DA PROJEMİZ'' in amacı; öğrencilerimizin Halk ozanlarımız ve eserleri. Öğrencilerin halk ozanlarımızı ve eserlerini tanıması ve eserleri seslendirmeleri,müzik kültürü oluşturmaları.Ögrencilerimizin  ozanlarımızı ve eserlerini ögrenerek halk  müzigi kültürü olusturmaları ve Türk halk müziğini öğrencilere sevdirmek.Her ay bir ozanımızın eserlerinin öğretilmesi.Öğrencilerede müzik kültürü oluşturmak, sosyalleşme ve özgüven kazanmalarını sağlamak. Yıl sonu etkinlikleri ,bahar şenlikleri vb. etkinliklere katılım sağlamak.

13.Yüzyıl Ozanları

§  Yunus Emre

§  Âşık Paşa

14.Yüzyıl Ozanları

§  Hacı Bayram-ı Veli

§  Abdal Musa

15.Yüzyıl Ozanları

§  Kaygusuz Abdal

§  Hasan Dede

§  Eşrefoğlu

§  Abdurrahim-i Tırsî

§   

16.Yüzyıl Ozanları

§  Pir Sultan Abdal

§  Köroğlu

§  Kazak Abdal

§  Kul Himmet

§  Bahşî

§  Ümmî Sinan

§  Kaygusuz Alaeddin

§  Muhyiddin Abdal

§  Üftade

§  Hayalî

§  Seyyid Nizamoğlu

§  Hatayî

§  Kul Hüseyin

§  Kul Mehmet

§  Âşık Garip

§  Muhyî

§  Öksüz Dede

§  Usûlî

17.Yüzyıl Ozanları

§  Karacaoğlan

§  Kayıkçı Kul Mustafa

§  Ercişli Emrah

§  Âşık Ömer

§  Kul Nesmi

§  Kuloğlu

§  Teslim Abdal

§  Gaybi Sunullah

§  Bursalı Halil

§  Kâtibî

§  Dedemoğlu

§  Âşık Kerem

§  Kâtip Ali

§  Tamaşvarlı Âşık Hasan

§  Âşık

§   

18. Yüzyıl Ozanları

§  Dertli

§  Gevheri

§  Âşık İbrahim

§  Kul Himmet Üstadım

§  Derviş Mehmet

§  Âşık Halil

§  Mecnuni

§  Pir Mehmet

§  Kemter Baba

19.Yüzyıl Ozanları

§  Erzurumlu Emrah

§  Dadaloğlu

§  Bayburtlu Zihnî

§  Seyrânî

§  Ruhsatî

§  Âşık Kusûrî

§  Âşık Veli

§  Âşık Sefil Ali

§  Âşık Şem'î

§  Türâbî Dede

§  Silleli Sürûrî

§  Sivaslı Sıtkı

§  Artvinli Şâmil

§  Feryâdî

§  Beşiktaşlı Gedaî

§  Tokatlı Nuri

§  Serdârî

§  Zileli Fedai

§  Deli Boran

§  Yusufelili Keşfî

§  Zileli Ceyhunî

§  Âşık Meslekî

§  Bayburtlu Celali

§  Âşık Şenlik

§  Sümmanî

§  Minhaci

§  Âşık Noksanî (Zakiri)

§  Sıtkı Baba

§  Âşık Gufrani

§  Âşık Ramî

§  Âşık Vahdetî

2020.Yüzyıl Ozanları

§  Âşık Veysel

§  Davut Sularî

§  Şeref Taşlıova

§  Murat Çobanoğlu

§  Âşık Mahzunî Şerif

§  Âşık Daimî

§  Muhlis Akarsu

§  Neşet Ertaş

§  Âşık Ali İzzet

§  Posoflu Zülâlî

§  Konyalı Âşık Mehmet

§  Cemal Hoca

§  Yusufelili Huzûrî

§  Zuhurî

§  Baba Salim

§  Âşık Süleyman

§  Kağızmanlı Hıfzı

§  Ahmet Çıtak

§  Âşık Derdiçok

§  Mevlüt Yıldırım

§  Ali Bâkî

§  Âşık Tâlibî

§  Âşık Burhanî

§  Âşık Efkârî

§  Âşık Cevlanî

§  Âşık Emsalî

§  Şemsî

§  İspirli Hicranî

§  Âşık Işık

§  Âşık Feryadî

§  Âşık Reyhanî

§  Âşık Hüdaî

§  Zülfikâr Divanî

§  Âşık Yener

§  Âşık Hasretî

§  Hüseyin Kaçıran

§  Mihnetî

§  Hüseyin Çırakman

§  Kul Semaî

§  Âşık Pervanî

§  Nesimî Çimen

§  Âşık Ruhanî

§  Kul Ahmet

§  Âşık İhsanî

§  Eyup Tekyurt

§  Âşık İlhamî

§  Mevlit İhsanî

§  Sefil Selimî

§  Kul Hasan

§  Tokatlı Selmanî

§  Âşık Ferrahî

§  Âşık İsmet

§  Poshoflu Müdamî

§  Âşık Ümmanî

§  Habip Karaaslan

§  Hamdi Gardaş

§  Gürünlü Gülhani

§  Âşık Kalender

§  Ali Gürbüz

§  Âşık Eminî

§  Âşık Temelî

§  Âşık Zamanî

§  Âşık Meçhulî

§  Şah Turna

§  Halil Karabulut

§  Şavşatlı Deryamî


Bu temel amaç doğrultusunda öğrencilerimizde;

·         Ozanlarımızın hayatı ve eserlerine dair farkındalık kazandırılması,

·         Kültür tarihi mirasının farkına varılması,

·         Eğitim uygulamalarını geliştirerek estetik anlayışın güçlendirilmesi,

·         Bilim ve araştırma becerilerinin gelişmesine katkı sağlanması,

·         Öğrencilerin serbest zamanlarını iyi değerlendiren bireyler olarak yeteneklerini keşfetmelerini sağlamak ve model oluşturma/tasarım güçlerini geliştirmelerine destek olması,

Proje sayesinde öğrenciler güdülenmiş, yenilenmiş, öğrenmeye ve keşfetmeye hazır hale gelmiş, sosyal ve öğrenme yaşantılarının pozitif yönde ivme kazanması hedeflenmektedir.

 

 

 

Ock

Okulumuz DİKAB Zümresi tarafından  uygulamaya konulan ''BİGEP-  İSLAMIN  ŞARTLARI  PROJEMİZ'' in amacı; öğrencilerimizin İslam'ın Şartları üzerinde                                       -İslam'ın temelini biraz sağlamlaştırmak,

- ilköğretimden bu zaman öğrenmiş olduklarını hatırlatmak varsa eksiklerimizi bulup tamamlamak,   Var olan bilgilerimiz biraz daha arttırmak,                                                                  -Öğrendiklerimizi söz ve davranış olarak uygulamak ve çevremizdekilere örnek olmak,                                                                                                                                                  -Taklidi davranışlardan uzaklaşıp, tahkiki öğrenmeye geçmek ve örnek olmak

-İslam dininin zorlayıcı değil kolaylık sağlayan bir din olduğunu çevremizdekilere bildirmek

hedeflenmiştir. 

 

İSLAMIN ŞARTLARI

EKİM

 

KELİME-İ ŞEHADET GETİRMEK

KASIM

 

NAMAZ KILMAK (NAMAZ ÖNCESİ HAZIRLIK-ABDEST)

KASIM

 

NAMAZ KILMAK (NAMAZ Vakitleri)

ARALIK

 

NAMAZ KILMAK (İÇİNDE-DIŞINDAKİ ŞARTLAR)

ARALIK

 

ORUÇ TUTMAK(ÖNEMİ)

OCAK

 

ORUÇ TUTMAK(YARDIMLAŞMA)

ŞUBAT

 

ZEKÂT VERMEK (ŞARTLARI)

MART

 

ZEKÂT VERMEK( KİMLERE VERİLİR, KİMLERE VERİLMEZ)

NİSAN

 

HACCA GİTMEK (FARZLARI)

NİSAN

 

HACCA GİTMEK (TAVAF-SAY)

MAYIS

HACCA GİTMEK (ARAFAT VAKFESİ-ŞEYTAN TAŞLAMA)

MAYIS

 

·         İslam'ın Şartlarını akıllı tahtadanaçıp ezberden uzaklaşıp akılda kalmasını sağlamak

·         Her ay bir konunun yapılacağının planlanması,

·         Konuyla ilgili olarak görev bölümü yapılması ve herkesi aktif hale getirmek

·         Öğrencilere ilgili zamanda pano çalışmaları yapmaları sağlanması,

·         Bu temel amaç doğrultusunda öğrencilerimizde;

·         Öğrencilerimizin konu hakkında daha güncel bilgiler öğrenmesi,

·         İslam dinin taklidi din değil tahkiki bir din olduğunun farkındalığına varması,

·         İslam dinin zorlayıcı değil kolaylaştırıcı olduğunu fark etmesi,

·         Öğrendiklerini söz ve davranışlarında uygulayabilmesi,

·         Teknolojiyi doğru şekilde kullanıp, doğru bilgiler öğrenip bireyin kendini tanıması ve çevresine de örnek ve destek olması,

 

·         Proje sayesinde öğrenciler güdülenmiş, yenilenmiş, öğrenmeye ve keşfetmeye hazır hale gelmiş, sosyal ve öğrenme yaşantılarının pozitif yönde ivme kazanması hedeflenmektedir.